Støtte

Blandt vores yngste klasser har vi i en del af undervisningen ekstra pædagoger med, så elevernes sociale og faglige udvikling understøttes på en god og tryg måde. Særligt er vi opmærksomme på overgangen mellem børnehaven og skolen. Vi har et godt samarbejde med børnehaverne, så vi kender eleverne godt, inden de træder ind på vores friskole.

Skulle der opstå udfordringer med at lære at læse eller forstå matematikken, har vi uddannede lærere, der er specialiserede i at hjælpe eleverne. Det kan både være ved at give eleverne et læse- eller matematikløft i en periode eller ved at undervise eleverne på et mindre hold med mere læretid pr. elev.

Efterhånden som eleverne bliver ældre, vil vi fortsat understøtte elevernes faglige udvikling gennem støtte på klassen eller med undervisning på mindre hold. Skulle der være mere udstrakte udfordringer med læseindlæringen, har vi uddannede læsevejledere, der kan teste og hjælpe ift. ordblindhed eller andre udfordringer i forhold til læseindlæring. Vi kan derfor gribe eleven der, hvor undervisningen bliver svær og udfordrende og tilpasse undervisningen til netop deres niveau.

Blandt de ældste årgange har vi sat ekstra lærere ind i undervisningen og har derfor mulighed for at holddele undervisningen på to eller tre hold. På den måde får eleverne mulighed for at fordybe sig, og det tilgodeser dem, der ønsker eller har brug for ekstra hjælp. Det er også muligt at planlægge undervisningen, så den bliver mere praktisk tilrettelagt.

Ved at kunne støtte elevernes faglige udvikling gennem hele deres skoleliv og ved at have et fokus på særlige indsatser efter aftale med PPR, tilstræber vi at blive certificeret af undervisningsministeriet som en fri grundskole med en særlig profil for specialundervisning. Det er besluttet på generalforsamlingen d. 24. april 2025, at vi fremadrettet skal være en fri grundskole med denne profil og certificering.